Irkçılığı Haykıran Bir Eser " Strange Fruit"

Yeni bir haftaya başladık, yılın son haftasına.
Takvimler 25 Aralık’ı geride bırakırken bende geçtiğimiz günler itibariyle  yeni yaşıma adım attım.
2017 nasıl bir yıldı tanımlamak oldukça zor, karman çorman bir dönem adeta bir değişim rüzgarıydı benim için.

Yenisinin hepimiz için daha güzel olmasını temenni ederek bu yazıya başlamak istedim.
Sıcak havaların arkası kesilmedi uzunca bir süredir, mevsimlerde kaydı muhabbeti yapmayacağım ama öyle olduğunun farkındayız hepimiz. 
Nitekim son günler gerçekten soğuktu, bu sabah işe gelirken güneş bulutların arasından sıyrıldı ama. Havayla beraber dinlediğim müziklerde değişti elbette.
Noel vesilesiyle aşina olduğum bazı parçaları dinlemeye başladım, ardından o eski müzikler beni Jazz parçalara yönlendirdi.

Bu yazımda size hikayesi olan bir eserden bahsetmek istedim.
Ne zaman okudum hatırlamıyorum, ama uzun zaman oldu bu olayı öğreneli.
Bugün müzik beni ona yöneltti, sizlerle paylaşmanın güzel olacağını düşündüm.
Jazz ve Blues’a karşı bir ilginiz varsa aşina olabileceğiniz bir isim olan

Billie Holiday’den başlayalım.
Gerçek adı Eleanora Fagan olan Billie 1915 yılında Pensilvanya’da doğuyor.

Babası gezgin bir müzisyen olan Billie fakirlik içinde büyüyor.

Öncelikle 11 yaşında tecavüze uğruyor ardından Katolik okuluna veriliyor.

Yatılı olarak eğitimini sürdürürken ailesinin ayrılması sonucu annesi ile birlikte 
New York’a taşınıyor.

14 yaşında tekrar tecavüze uğruyor.
16 yaşında fahişe olarak çalışmaya başlıyor,
18 yaşında ise çalışmış olduğu kulüplerde şarkı söylemeye başlıyor.


Leonard Cohen’i  ünlü yapan organizatör John Hammond tarafından keşfediliyor ve ardından şöhretin kapıları açılıyor.

Jazz ve Blues konusunda en büyük isimlerden biri halini alıyor.

Şarkı ve söz yazarlığı yapan Billie bir dönem uyuşturucu kullanıyor.
1959 senesinde New York’ta 44 yaşında ise sirozdan hayatını kaybediyor.

Yazıda bahsedeceğim şarkının sahibi Billie Holiday işte.
Hayatından bahsetmem gerektiğini düşündüm onu daha iyi anlayabilmeniz için.

Şarkının ismi ise Strange Fruit yazının en sonuna ekleyeceğim, hikayesini okuduktan sonra dinlemeniz sizin için daha özel olacaktır eminim ki.

Şarkı bir şiirin bestelenmesidir aslında, söz konusu şiirin yazarı ise

 
Abel Meeropol

Kendisini kısaca tanıtırsam Amerikalı Komünist bir ilkokul öğretmeni kendisi.

Bu şiiri yazmasının sebebi gördüğü bir fotoğraf.

Amerika’nın siyahilere karşı olan tutumunu biliyorsunuzdur, özellikle bahsettiğimiz yıllar yasal anlamlı yaptırımlara sahip yıllar.



Bu fotoğrafta beyazlar tarafından linç edilen iki siyahi gencin ağaca asılmış bedeni bulunuyor.
Linç edilme sebepleri ise siyahi olmaları.


Irkçılık hiçbir şekilde kabul edilemeyecek kadar acizce bir insanlık suçudur, hiçbir meşrulaştırma söz konusu olamaz.
Abel Meeropol’un kayıtsız kalamadığı, Billie Holiday’in ise notalarla buluşturduğu şiiri orijinal haliyle ve Türkçe olarak paylaşıyorum.

Southern trees bear a strange fruit, 
Blood on the leaves and blood at the root, 
Black bodies swinging in the southern breeze, 
Strange fruit hanging from the poplar trees. 
Pastoral scene of the gallant south, 
The bulging eyes and the twisted mouth, 
Scent of magnolias, sweet and fresh, 
Then the sudden smell of burning flesh. 
Here is fruit for the crows to pluck, 
For the rain to gather, for the wind to suck, 
For the sun to rot, for the trees to drop, 
Here is a strange and bitter crop.


Güney ağaçları bir garip meyveyi barındırıyor
Kan akmakta ve kan kökte, 
Siyahi vücutlar sallanıyor güney esintisinde,
Garip meyve kavak ağaçlarında asılı vaziyette
Heybetli güneyin pastoral manzarası, 
Kabarmış gözler ve buruk ağız, 
Manolyaların kokusu, tatlı ve taze, 
Sonra yanmış tenin ani kokusu. 
İşte meyve, kargalar koparsın diye, 
Yağmur toplasın, rüzgar emsin diye, 
Güneş çürütsün, ağaçlar düşürsün diye, 
İşte garip ve acı ekin 



Şarkıyı da paylaşıyorum;


Fotoğraf’a uzun uzun bakın, müziği dinleyin.
Neden bu yazıyı yazmak istediğimi görün.
Zehirlenen beyinlerin neler yapabileceğini görün.

İlk okuduğumdan beri beni hep etkileyen bir olaydır, Billie Holiday’in mükemmel sesi ve tarzıyla insanın içine işleyen bir şarkıdır bu.

Umarım ilginizi çekmiştir bu yazı,

Görüşmek üzere.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Sırp Rakısı / Rakija

Chuck Palahniuk / Gösteri Peygamberi Kitap İncelemesi

Kim bu Dimash ?